Sunday 28 December 2014

Bayi 8 bulan - 10 bulan


Mashed potato with broccoli sauce



Rebus atau kukus kentang sampai empuk, bila da empuk lenyekkan masukkan unsalted butter skit.

Untuk kuahnya, tumbuk bawang putih dan merah tumis dengan sedikit minyak, tambah air dan stok ayam, biar mendidih kemudian masukkan broccoli yang sudah dicincang or diblend halus. Biar mendidih masukkan sedikit bancuhan tepung jagung utk pekatkan kuah. Akhir sekali masukkan sedikit lada sulah dan lada hitam. (Sikit je kang kepedasan lak, just untuk perasa je)


Pan grill potato wedges



Kukus or rebus sebentar kentang. (kejap je untuk lembikkan kentang). Bila kentang da sejuk gaulkan dengan bawang putih yang ditumbuk. Grill dalam kuali leper (pan) sampai masak. Sesuai dijadikan finger food.

Baked potato


Belah dua kentang kemudian kukus atau rebus sebentar. Tumiskan bawang putih dan bawang merah, masukkan daging cincang, lobak, tomato. Masukkan sedikit air. Kemudian masukkan hirisan daun sup dan lada sulah sedikit.

Korek bahagian tengah kentang yang sudah dikukus, sapukan olive oil, masukkan inti daging tadi dan tutup dengan grated cheese. Bakar 120 C selama 10-15 minit


Bergedel kentang ikan bilis (dalam tupperware kecik)



Kukus atau rebus kentang sampai empuk, lenyek dan ketepikan. Goreng ikan bilis yang sudah direndam semalaman sampai garing, kemudian tumbuk sampai lumat. Gorengkan bawang merah sampai garing macam buat bawang goreng tu. Hiris daun sup. Masukkan ikan bilis, bawang merah dan daun sup ke dalam kentang yang sudah dilenyek, gaul sampai sebati. Bentukkan ikut bentuk suka hati. Celup dalam telur dan golekkan dengan bread crumb buatan sendiri dan goreng.

Potato Chips

Basuh kentang, buang kulit dan hiris guna penyagat. Renjiskan minyak zaitun dekat loyang, susun satu-satu hirisan kentang dan bakar pada suhu 160 C selama 5-10 minit.

No comments:

Post a Comment